19:00 - MANual (România), Spectacol de dans contemporan @Dep. Arte și Media, UCV, Sala Studio
21:00 - Rhythms of Resistance @Silent Garden
10.00 - 22.00 - Movements of Change. Expoziție de fotografie urbană, @Mall Electroputere
18:00 – City Traces, Outdoor Performance @Piața Frații Buzești
19:00 - Danse Macabre! (IT), @Teatrul Național Marin Sorescu, sala Amza Pellea
21:00 - Fractured Lines, Film @Silent Garden
10:00 - 22.00 - Movements of Change. Expoziție de fotografie urbană, @Mall Electroputere
18:00 - City Traces, Outdoor Performance, @Piața William Shakespeare
19:00 - Unstable Comrades (Serbia/România), @Teatrul Național Marin Sorescu, sala Amza Pellea
21:00 - Vernisaj | Megadeath of Meaning. Instalație video suprarealistă, @Tipografia
10:00 - 22.00 - Movements of Change. Expoziție de fotografie urbană, @Mall Electroputere
14:00 -17:00 - Megadeath of Meaning. Instalație video suprarealistă @Tipografia
18:00 - City Traces, Outdoor Performance @ElectroPutere Mall
19:00 - HUMANS | BODIES | IMAGES (România), @Departamentul Arte și Media, UCV, Sala Studio
10:00-22.00 - Movements of Change. Expoziție de fotografie urbană, @Mall Electroputere
11:00 - City Traces, Outdoor Performance, @Parcul Romanescu
14:00-17:00 - Megadeath of Meaning. Instalație video suprarealistă, @Tipografia
Miercuri, 18 septembrie 2024
19:00
MANual este un atac asupra reprezentării masculinității. Spectacolul este configurat prin tehnica manifest-colaj-recitativ ce presupune expunere critică a subiectului, colaj de citate, clișee socio-culturale și text într-o structură de triptic. Cinci corpuri schimbă haine, identități, devin obiecte, unelte manuale de lovire. Un manual de utilizare ironic cu elemente politice, la limita dintre ritual și erotic, dintre libertate și constrângere, situat între un vestiar și un darkroom, într-o stare contradictorie a contemporaneității.
MANUÁL, -Ă, manuali, -e.
1. S. n. Carte care cuprinde noțiunile de bază ale unei științe, ale unei arte sau ale unei
îndeletniciri practice.
2. Adj. Care este făcut cu mâna; de mână. (Despre îndeletniciri, ocupații, profesii) Care se
efectuează prin muncă fizică.
3. Adj. (Despre oameni) Care execută lucrări de mână; p. ext. care lucrează cu mâinile;
lucru manual expr. (glum.) onanie, masturbare.
Echipa:
Concept & Coregrafie: Sergiu Diță
Distribuția: Dorin Eremia, Sergiu Diță, Dennis Ilie, George Pleșca & Anca Stoica
Scenografia: Ecaterina Tudosă
Lighting Design: Ionuț Dumitrașcu
Sound Design: RAW Creatives
Coloana sonoră: Daniel Stănciucu, Adrian Piciorea
Festivaluri și Premii:
Festivalul DbutanT 2023 – Marele premiu
Festivalul Bucharest Fringe 2023 – Premiul special al juriului
*** Spectacolul conține efecte stroboscopice și nu este recomandat persoanelor diagnosticate cu epilepsie.
Joi, 19 Septembrie 2024
19.00, Teatrul Național Marin Sorescu, sala I.D.Sîrbu
Danse Macabre! este o invitație la dans către acest dincolo necunoscut, creând conexiuni cu lumea de astăzi printr-un amestec de filme, muzică electronică și lumină.
Siluetele se oglindesc și se dublează, pătrund în propria imagine și devin nu doar interpreți, ci și materializări ale mișcării pe scenă.
Prin includerea unui film ca al treilea element al construcției scenice, spectacolul urmărește o experiență bazată pe continua schimbare a percepției spectatorului, explorând materia întunecată a imaginației.
A imagina înseamnă a crea imagini interne, fără reguli fixe, și a le conecta între ele pentru a accesa fantezii sau povești care există în noi și nu în realitate.
O parte din materialele vizuale au fost concepute împreună cu artistul Roberto Fassone, creând prin texte o altă entitate, care reflectă împreună cu publicul asupra conceptului de viață de apoi. Dansul se manifestă în forme schimbătoare, încercând să se elibereze de violența reprezentării, oscilând între diferiți poli, făcând invizibilul vizibil într-o tensiune hiper-conștientă între viață și moarte.
** Spectacolul conține momente de lumină stroboscopică, care poate afecta persoanele care suferă de epilepsie.
Concept, coregrafie, video, regie Jacopo Jenna
Dans și colaborare Ramona Caia, Andrea Dionisi, Francesco Ferrari, Sara Sguotti
Colaborare artistică și texte Roberto Fassone
Sunet Alberto Ricca – Bienoise
Lumini și regie tehnică Mattia Bagnoli
Înregistrare video Matteo Maffesanti
Costume Eva di Franco
Organizare Luisa Zuffo
Management Valeria Cosi – TINA Agency
Producție Klm – Kinkaleri
Co-producție Tanzhaus nrw Düsseldorf Proiect
Câștigător al premiului CollaborAction #6
CollaborAction XL | azione Network Anticorpi XL supporto per la danza d'autore Proiect
Realizat cu contribuția
EFFEA - European Festivals Fund for Emerging Artists co-fondat de Uniunea Europeană
Proiectul Étape Danse susținut de Mosaico Danza/ Festival Interplay cu Fondazione Piemonte dal Vivo și Festivalul Torino Danza, DanzaBureau du éâtre et de la Danse à Berlin, Fabrik Potsdam, La Maison centre de développement chorégraphique national Uzès Gard Occitanie, éâtre de Nîmes
Institutul italian de cultură din Köln MiC-Direcția generală a artelor spectacolului
MAD - Murate Art District, Centrale Fies IntercettAzioni-Centro di Residenza Artistica della Lombardia, ResiDance XL, Santarcangelo dei Teatri, Fuorimargine - Centro di produzione di danza e arti performative della Sardegna
Vineri, 20 Septembrie 2024
19.00, Teatrul Național Marin Sorescu, Sala I.D.Sîrbu
***spectacol recomandat publicului cu vârsta peste 18 ani***
Acest spectacol de dans analizează critic diverse mecanisme normative, de oprimare, control și exploatare a sferei personale – gen, sexualitate, dorință, sentimente, corp – în care capitalismul, patriarhatul și alte sisteme de represiune se intersectează și interacționează astăzi. Pornind de la cadrul teoretic al marxismului queer, care examinează conjuncțiile dintre capitalism, lupta de clasă, cultura queer și pune sub semnul întrebării analizele tradiționale marxiste și politicile queer, acest performance subliniază fluiditatea și complexitatea identității, ca punct de plecare pentru o analiză critică și contemplarea unui viitor just.
Prin analizarea comparativă a intersecțiilor culturii queer, artei și ideologiei marxiste din cadrul societăților socialiste/comuniste și capitaliste (Iugoslavia, România, Rusia, SUA, Marea Britanie) – cercetarea coregrafică și construcția materialului de mișcare au avut loc într-o zonă de explorare a unor practici artistice care s-au îndreptat, de-a lungul timpului, împotriva dogmatismului social și de stat, hegemoniei, autoritarismului și depolitizării.
Exemplele studiate includ: practica somatică a dansurilor partizane în Iugoslavia interbelică; tehnici artistice de performance din contracultura punk, noua artă conceptuală și pop-art în Iugoslavia socialistă; opoziţia queer-artistică în România comunistă; practicile queercore ale noii stângi americane etc. Lucrarea explorează moștenirea emancipării queer printr-un proces continuu de constituire și deformare a rezistenței influențate atât de societățile „liberale” occidentale, cât și de valorile socialiste pentru o societate justă.
Concept și coregrafie: Igor Koruga
Dramaturgie și text: Dimitrije Kokanov
Muzică: Vladimir Pejković
Light design: Boris Butorac
Performeri: Mariana Gavriciuc, Tamara Pjević, George Alexandru Pleșca, Hunor Joseph Varga, Jakša Filipovac
Foto: Igor Koruga
Producție: Marijana Cvetković, Olivera Kecojević, Teona Milićević, Station Service for contemporary dance
Co-producție: Centrul Național al Dansului București & Brain Store Project Foundation Sofia through South-East European Dance Stations (SEEDS), APAP-Feminist Futures, grantul de mobilitate Culture moves Europe & Goethe-Institute; programul Creative Europe al Uniunii Europene; Ministerul Culturii al Republicii Serbia; Rezidența TanzFabrik Berlin e.g.; Programul de rezidențe Tenerife LAV;
Mulțumiri: Magacin Cultural Center Belgrade; Atelje 212 Theatre Belgrade;
Această lucrare a fost produsă cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul acesteia nu reflectă în niciun mod poziția oficială a Uniunii Europene.
Sâmbătă, 21 Septembrie 2024
19.00, Departamentul Arte și Media, UCV, Sala Studio
Conceptul spectacolului “Humans | Bodies | Images” a fost dezvoltat pornind de la experiența personală a coregrafei, în anii de pregatire în școala de balet și extins către o perspectiva mai largă, care cuprinde impactul pe care îl are body shamingul în prezent. Performance-ul nu urmărește o poveste anume, ci este compus din momente distincte, inspirate de poveștile reale ale unor oameni care au dorit să-și împărtășească experiența proprie în cadrul etapei de cercetare din proiect. Pornind de la aceste istorisiri, dramaturgul Mihaela Michailov a creat o serie de texte ce completează unele momente coregrafice și transmit mai clar intenția Ioanei Marchidan de a atrage atenția asupra gravității impactului negativ pe care îl are body shamingul în dezvoltarea noastra, mai ales în perioada copilăriei și adolescenței.
“Deviza mea e ‘cu cât mai slabă, cu-atât mai bine’, așa că vă dați seama foarte ușor că am o motivație foarte puternică să dau atenție acestui subiect. Ne gândim la dans ca la o formă fizică în mișcare abstractă, capabilă să conțină și să transmită idei și emoții. În acest sens, nu ne putem gândi la dans fără să ne gândim la corp, la estetica și pregătirea lui. Ce înseamnă această pregătire? Ani de zile de antrenamente intense, de sacrificii imense și nu de puține ori, de body shaming în cantități insuportabile. Estetica corporală a dansatorilor în mișcare reprezintă o mare parte din aprecierea pe care o avem față de aceștia când îi vedem performând. Cu ce costuri vine această estetică și ce înseamnă să faci performanță? Cu ani de devotament. Cu zeci de restricții. Cu o trauma care se instaurează insidios și ramâne acolo, agățată în minte. Ani de zile de voci care condamnă, care ridiculizează, care ceartă, se transforma în ani de zile în care acele voci devin fără să știm, propria voce din interior care continuă să ne condamne, să ne ridiculizeze, să ne certe.” Ioana Marchidan
O parte importantă a rezultatului final constă în abordarea performerelor Mariana Gavriciuc, Simona Dabija și Teodora Velescu și implicarea acestora în construcția spectacolului, printr-o atitudine creativ-colaborativă și prin adăugarea unor fragmente reale din propria experiență cu subiectul body shamingului. Esența momentelor identifică și portretizează raportarea noastră la corp în artă, în fashion, în mass media, în educație și în familie, marcând diverse diferențe în funcție de vârstă sau gen.
“Îmi doresc ca oamenii să devină atenți și să chestioneze de ce se simt nepotriviți, incompleți, prea mult sau prea putin. Vreau ca spectacolul acesta nu doar să atragă atenția asupra impactului negativ al body shamingului, dar și să îi ajute pe cei care îl văd să-și dea seama că nu sunt singurii afectați, indiferent de cum arată, ce vârstă sau gen au și că e momentul să ne acceptăm și apreciem noi pe noi, și unii pe alții. Să ne dăm seama că vocea aia care ne spune că nu suntem ‘cum trebuie’ nu e a noastră, și mai e și greșită.” Ioana Marchidan
Un spectacol despre body shaming prin dans contemporan.
Coregrafie și concept: Ioana Marchidan
Performere: Teodora Velescu, Mariana Gavriciuc, Simona Dabija
Dramaturgie texte: Mihaela Michailov
Asistent coregrafie: Arcadie Rusu
Muzica si Sound design: Alexandru Suciu
Lighting design and Graphic design: Hermina Stanciulescu
INSTALAȚIE VIDEO SUPRAREALISTĂ
Sub forma unei serii de scurtmetraje, instalația suprarealistă “Megadeath of Meaning” se va adresa direct fricilor iraționale urmând limbajul și logica coșmarurilor. Singurul lucru suprarealist este însăși absurditatea vieții și a omului contemporan în căutare disperată de sens.
“Am visat că sunt acceptat pentru ceea ce sunt, dar eu sunt un nimeni și nu am nimic.”
Regie & edit: Corina Andrian
Performers: Eva Danciu, George Pleșca, Sofia Sitaru Onofrei
Muzica: Adrian Ionescu
Produs de: Asociația Delazero
Cu sprijinul: /SAC @ Malmaison
EXPOZIȚIE DE FOTOGRAFIE URBANĂ
Expoziția Movements of Change explorează relația dinamică dintre locuitorii orașului și peisajul urban aflat în continuă transformare. Pe măsură ce orașele se schimbă și evoluează, mișcările oamenilor reflectă ritmul acestor transformări. Fotografiile captează energia și dinamismul prezenței umane în spațiile urbane, ilustrând un proces continuu de reînnoire și adaptare. Movements of Change surprinde dialogul dintre oameni și mediul în care trăiesc și subliniază capacitatea acestora de a oglindi și influența prin mișcare lumea din jurul lor.
Textured Spaces
co-prezentate de Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF)
3’20’’, Indonezia
Durerea de a te agăța de un cămin care va dispărea inevitabil.
Cineastii Marc Aziz Ressang și Nathaniel Brown au colaborat cu dansatorul și coregraful Siko Setyanto pentru a crea LELEB („scufundare” sau „înecare” în javaneză) - un proiect despre futilitatea și durerea viscerală a refuzului de a abandona un cămin care va dispărea inevitabil.
În centrul insulei Java, cea mai populată insulă din Indonezia, intervenția umană asupra mediului a făcut ca satele de pe coastă să înceapă să se scufunde în mare. Deși zona a devenit din ce în ce mai greu de locuit, cei mai mulți dintre rezidenți săi încă rămân, agățându-se de ultimele vestigii ale comunităților lor.
„Ne străduim să aducem un omagiu celor care rezistă și îndură.”
Colaborând cu dansatorul javanez Siko Setyanto și integrând muzica experimentală a trupei Senyawa, LELEB își propune să fie un portret intim al rezilienței și un memento al relației dificile și uneori dureroase dintre umanitate și spațiul pe care îl ocupă.
12’03’’, Franța
MASS este un film de dans realizat dintr-un singur cadru, care prezintă patruzeci de dansatori non-profesioniști. Imaginile cu mulțimi devin din ce în ce mai prezente, simbolizând tulburările vremurilor noastre, evocând succesiv migrațiile, protestele, adunările și viața de zi cu zi în oraș. Acesta este modul în care filmul lucrează cu masele de oameni și cu toată euforia pe care o pot inspira. Punem individul în opoziție cu fenomenul mulțimii pentru a observa modul în care oamenii rezistă sau se scufundă în grup.
14’33’’, Ucraina
Zidul Berlinului este un simbol al totalitarismului, separării sociale și restrângerii. Prin urmare, căderea zidului poate fi văzută ca un simbol al libertății și drepturilor omului. THE WALL se folosește de limbajul corpului pentru a-și arăta propria viziune asupra autonomiei, iubirii, individualității și libertății dincolo de granițe.
5’00’’, Netherlands
Festivalul de mijloc de iarnă era sărbătoarea unei despărțiri și a unui nou început; a morții și fertilității. În lucrarea video WINTERWENDE, elementele acestei sărbători sunt utilizate într-un mod simbolic, împletite cu obiceiurile și comportamentele vremurilor moderne. O situație intimă se transformă treptat într-un ritual aproape opresiv.
7’39’’, Iran
Dansul este interzis în Iran. THE DÉRIVE a fost filmat în Tehran, Iran, în cadrul unei reprezentații live pe parcursul căreia se interacționează cu publicul. Tanin pune la îndoială identitatea, cultura și spațiul. Ea invită publicul să călătorească împreună pentru a descoperi o imagine sinceră a țării, să se întoarcă acasă și să confrunte realitatea momentului, explorând probleme sociale și culturale.
Festivalul de Dans Contemporan Connect este organizat de către Asociația Delazero, un grup de tineri artiști din domeniul artelor performative, film și muzică, care contribuie la dezvoltarea sectorului cultural românesc prin proiecte inovatoare, încurajând forme noi de exprimare artistica și accesul la cultură a unor categorii diverse de public.
Ca direcție artistică, asociația jonglează cu conceptul „de la zero”, gândind proiecte cu un strat viu, imprevizibil, adaptabil și transformabil. Propunerile noastre au ca temă prezentul social și modalitățile individuale de raportare la acesta, precum și relația dintre artist și comunitate.
Parteneri: Teatrul Național „Marin Sorescu”, Departamentul Arte și Media - Universitatea din Craiova, Tipografia Hub, Electroputere Mall, Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), Dance Cinema Organization Sydney, Liceul Energetic
Identitate vizuală: Bianca Milea